Förintelsen


Mamma har köpt en dvd-box åt mig för ett tag sen med tv-serien Förintelsen som jag tog mig tid och började kika på idag. Meryl Strept är en av huvudrollerna och ni alla känner nog igen henne. Jag blir så fruktansvärt arg och illamående när jag kollar på denhär serien, men ändå kan man inte låta bli. Fan vilka jävla svin, förstår inte hur en människa kan hjärntvätta ett helt land. Vad är det för fel!? Skylla alla problem som finns i världen på judar, homosexuella, utvecklingsstörda osv när det är de själva som är det största felet. Usch. Trots alla hemskheter är serien faktiskt ruggigt bra - och den är verkligen värd varenda minut. "Den kanske viktigaste serien som visats."

De starka reaktionerna på Förintelsen ekar än idag. 30 år efter att denna legendariska miniserie visades första gången och TV-tittare världen över följde den judiska familjen Weiss berättelse. Dr. Joseph Weiss, hans fru Berta samt deras tre barn en välbärgad och högt ansedd familj i Berlin 1935. När nazisterna tar makten förändras allt och liver hänger plötsligt på en skör tråd för dem alla. Parallellt med deras fruktansvärda öde möter vi också den godhjärtade tyske advokaten Eric Dorf, som i sin ambition att skapa trygghet för sina närmaste istället förvandlas till en kylig massmördare. En spännande, historiskt laddad och gripande följetong som utan skygglappar skildrar blind övertygelse och kampen för överlevnad under 1900-talets mörkaste period.

Kommentarer

Kommentera här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0